Energiaforrások: Végül nálunk marad a paksi atomhulladék

Köszöntelek a Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3956 fő
  • Képek - 342 db
  • Videók - 56 db
  • Blogbejegyzések - 137 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 39 db

Üdvözlettel,

Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Köszöntelek a Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3956 fő
  • Képek - 342 db
  • Videók - 56 db
  • Blogbejegyzések - 137 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 39 db

Üdvözlettel,

Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Köszöntelek a Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3956 fő
  • Képek - 342 db
  • Videók - 56 db
  • Blogbejegyzések - 137 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 39 db

Üdvözlettel,

Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Köszöntelek a Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3956 fő
  • Képek - 342 db
  • Videók - 56 db
  • Blogbejegyzések - 137 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 39 db

Üdvözlettel,

Megújuló energiaforrások-fenntartható egyensúly vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


2014. 02. 05. 11:01 

A paksi bővítésről szóló egyezmény része, hogy az atomhulladékot Oroszországba szállítjuk, ahol 20 évig tárolják, majd visszahozzák Magyarországra. Ennyi idő alatt meg kellene építenünk egy olyan, véglegesnek szánt tárolóhelyet, amilyenből még egy sem üzemel a világon. Felmerült, hogy a kiégett fűtőelemeket Oroszországban újrafeldolgoznák, amit különösen indokolttá tenne, hogy az uránkészletek fogyóban vannak. Ám ez évi több tíz milliárd forintos többletköltséget jelentene a Paks II. üzemeltetésében.

Miért nevezi a paksi bővítést az elmúlt negyven év legjobb üzletének Lázár János, a miniszterelnöki hivatalt vezető államtitkár? Többek között azért, mert a tervek szerint Magyarország csak addig vásárol az orosz féltől nukleáris fűtőelemeket, amíg az elhasznált üzemanyagot utána el is viszik. Erről Lázár egy január 14-ei háttérbeszélgetésen számolt be, amelyet azért tartott, hogy elmagyarázza a sajtónak, hogy miért a Roszatom bővítheti az erőművet. Az erről szóló megállapodást aznap jelentette be Moszkvában Orbán Viktor.

hirdetés

A két ország közötti egyezmény akkor válik érvényessé, ha a magyar és az orosz parlament is elfogadja a kihirdetéséről szóló törvényt. A törvényjavaslat a 7. cikkben foglalkozik a nukleáris fűtőanyaggal. E szerint a bővítésben érdekelt magyar és orosz cégek legalább húsz évre szerződnek az új blokkok fűtőelemekkel való ellátására. Szintén szerződést kötnek arról, hogy a használt fűtőelem-kazettákat visszaszállítják az Orosz Föderációba, majd ott ideiglenesen tárolják, vagy újrafeldolgozzák (reprocesszálják). A használt kazettákat vagy az újrafeldolgozás után maradó hulladékot legalább húsz évig tárolják Oroszországban, ezután visszaszállítják Magyarországra.

Ezért érdemes újrafeldolgozni

Mi értelme van több ezer kilométeres távolságon ide-oda hurcolni a veszélyes, csak speciális konténerben szállítható fűtőelemeket, amelyből az atomerőmű már nagyobb részt elhasználta az uránt? Ha évtizedek után csak egyszerűen visszakapnánk őket Oroszországból, akkor valóban felesleges pénzkidobás lenne a művelet, de az újrafeldolgozás más lapra tartozik – mondta dr. Aszódi Attila, aki a Nukleáris Technológiai Intézetet vezeti a Budapesti Műszaki Egyetemen. „A nukleáris fűtőanyag azé, aki megvette. A használt kazettákból kivonják az újrafelhasználható fűtőanyagot, és ez szintén az eredeti vásárló tulajdona” – magyarázta Aszódi.

Atomenergia-ellenes tüntetők demonstrálnak a németországi Morslebenben az atomhulladék-lerakó előtt 2009 augusztusában

Forrás: AFP/Jens Schlueter

Az újrafeldolgozás főleg azért éri meg, mert további 25-30 százaléknyi energiát lehet kinyerni abból a plutóniumból, amely a fűtőelemekben felhalmozódik, illetve a maradék urán-235 izotópból. Ezen túl csökken az erősen sugárzóként (szakszóval nagy aktivitásúként) eltemetendő hulladék mennyisége. Továbbá a kinyert plutónium és az urándúsítás maradékaként felhalmozott, úgynevezett szegényített urán felhasználásával MOX üzemanyagot (MOX = Mixed-Oxid, a név a plutónium és az urán oxidjának keverékére utal) gyártanak, amivel újra energiát lehet termelni, a dúsított uránhoz hasonlóan. MOX üzemanyagot rutinszerűen alkalmazzák például a francia atomerőművekben. Két alapvető érv szól a MOX felhasználása, a plutónium elégetése mellett:

  • a plutónium nem marad meg külön készleten, így nem lehet esetleg ellopni atomfegyver előállítására;
  • habár a MOX üzemanyag gyártása kb. 30 százalékkal drágább, mint az uránalapú üzemanyagé, de a teljes atomenergia-rendszer szintjén értékelve az egységnyi tömegű uránércből kinyert energia több lesz, így a gazdaságosság javul.

A most épülő harmadik generációs reaktorokkal szemben már általános elvárás, hogy azok képesek legyenek MOX-kazetták kiégetésére is (a Paks II.-be is harmadik generációs reaktorokat terveznek).

Fontos szempont, hogy a gazdaságosan kitermelhető uránkészlet még 80-100 évre elegendő. A kiégett üzemanyag körülbelül kilenctized részben urán 238-as izotópot tartalmaz. Ezt ma érdemben nem hasznosítjuk, ám amint üzemelni kezdenek a még fejlesztés alatt álló, ún. negyedik generációs reaktorok, ez is elképzelhető lesz, így az emberiség több száz évre elegendő új energiaforrásra lelhet – mondta Aszódi Attila.

Az újrafeldolgozás után megmaradó hulladék sokkal kisebb térfogatú és tömegű, mint a használt kazetták. Ezeket a maradványokat üveggel együtt megolvasztják (beüvegezik), ezt a keveréket pedig erre a célra tervezett acélhordókba töltik. Az üvegezett hulladékot aztán speciális konténerben lehet átmeneti, majd végleges tárolóhelyre szállítani. Oroszországon kívül Franciaországban, Nagy-Britanniában és Japánban működnek újrafeldolgozó üzemek (a részleteket lásd a cikk végén).

hirdetés

Többe kerül az újrafeldogozott urán, mint a friss

Általában hosszú távú, üzleti titoknak számító megállapodásokon dől el, hogy egy adott atomerőműbe milyen áron szállítanak fűtőanyagot. Annyit azért tudni lehet, hogy az újrafeldolgozás biztosan drágább, mint a bányászott uránból dúsított, friss fűtőanyag – mondta Perger András, az Energiaklub Szakpolitikai Intézet hagyományos energiaforrásokkal foglalkozó munkatársa.

Pakson például jelenleg körülbelül 80-83 tonna, 43-45 tonna üzemanyagot tartalmazó kazettát használnak el a négy reaktorban évente. Ha ezt a 360-380 darab kazettát Oroszországban újra feldolgoznák, és visszakapnánk a kinyert uránt, az jelentősen, vélhetően évi több tízmilliárd forinttal megemelné az üzemelési költségeket – magyarázta Perger, aki szerint az is kérdés, hogy ki fizetné a művelet költségeit: az atomerőmű vagy az úgynevezett Központi Nukleáris Pénzügyi Alap. Utóbbi esetben a hulladékok kezelésére félretett pénzből finanszíroznák az erőmű üzemanyag-ellátásának egy részét, márpedig az alap nem erre való.

1998 óta a használt fűtőelemeket egy átmeneti tárolóban raktározzák Pakson (1998 előtt az oroszok véglegesen elszállították őket). „Az Oroszországba való visszaszállítás lehetősége 1998 óta is adott, mégsem használjuk ki, ezért nem látok különösebb újdonságot a magyar-orosz egyezményben. További szempont, hogy az érvényben lévő hivatalos stratégia szerint Magyarországon fogjuk véglegesen elhelyezni a nukleáris hulladékot” – mondta a szakértő, tehát sem elszállításról, sem újrahasznosításról nem volt szó eddig. Egyébként az Európai Unió irányelve szerint atomhulladékot csak tárolás céljából lehet szállítani. A fűtőelem-kazettákkal azért tesznek kivételt, mert az újrafeldolgozhatóság miatt nyersanyagnak számít.

A háromezredik hordó atomhulladék érkezik a bátaapáti tárolóba

Forrás: MTI/Kiss Dániel

Mindenképpen tárolnunk kell a hulladékot

Pakson tehát jelenleg egy átmeneti tárolóban tartják a kiégett fűtőelemeket, több mint hét és fél ezer darabot. A létesítmény 1997-ben készült el, ötven éven át használható, tehát legkésőbb 2047-ben mindenképpen kezdeni kell a kazettákkal valamit. A Bátaapátiban 2012-ben átadott tároló csak a kissé és közepesen sugárzó hulladékok tárolására alkalmas, a nagy aktivitásúakéra nem. Tehát akár újrafeldolgozzák a paksi kazettákat, akár nem, mindenképpen szükség lesz egy új, hosszú távú tárolóra.

Ebben a végleges tárolóban el kell férniük azoknak a nagyon radioaktívvá vált berendezéseknek is, amelyeket a mostani paksi blokkokból szerelnek le majd a 2030-as években, ilyenek például a reaktortartályok. A tárolónak több százezer évre kell garantálnia azt, hogy sem a természet, sem távoli utódaink ne érintkezzen közvetlenül ezzel az anyaggal, ne szenvedjenek kárt azért, mert mi atomerőművekkel termeltünk áramot.

Még sehol nincs végleges tároló

A végleges tárolás problémája az atomenergetika igazi rákfenéje Perger András szerint. 31 országban jelenleg 437 reaktor üzemel, de a nagy aktivitású hulladékot befogadó végleges tárolók száma nulla. A megvalósításhoz legközelebb egy svéd és egy finn tároló áll, amelyekről elképzelhető, hogy a 2020-as években már üzemelni fognak. Itthon a fent említett Központi Nukleáris Pénzügyi Alap áll rendelkezésre a tárolók kialakítására és fenntartására. A Pakson termelt áram árából kilowattóránként 1-1,5 forintot fizet be az erőmű az alapba, amelyet aztán a kormány kiegészít az előző évi nemzeti banki alapkamat átlaga szerint. 2012 végén az alapban 203 milliárd forint volt, a pénzzel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelkezik.

Magyarországon jelenleg a Mecsek nyugati részén, Boda térségében folynak vizsgálatok arról, hogy ott valóban el lehet-e helyezni a mélyben az atomhulladékot. „Meg kell vizsgálni, hogy a kőzetrétegeknek milyenek a geofizikai tulajdonságai, ki kell deríteni, hogy a radioaktív izotópok milyen sebességgel terjednek bennük. Ezután lehet eldönteni, hogy milyen csomagolásban helyezhető el ott a hulladék” – mondta Aszódi Attila.

Arról szintén előbb-utóbb végleges döntésnek kell születnie, hogy újrafeldolgoztatjuk-e vagy sem a paksi fűtőelemeket. A mecseki tároló megtervezéséhez viszont muszáj lesz pontosan tudni, hogy csak a nagyon radioaktív kazettákat, vagy a kevésbé radioaktív maradék hulladékot is el kell-e benne helyezni.

Hol dolgozzák fel a fűtőelemeket?

A világ legnagyobb újrafeldolgozó telepe Franciaországban, a La Manche-csatorna partján, La Hague-ban van. A New York Times helyszíni riportja szerint az üzem úgy néz ki, mint a Star Trek-sorozat egyik része a hatvanas évekből. A látogatók több mint egy méter vastag, a sugárzástól védő üvegfalon keresztül nézhetik, amint az ipari robotok a négy hatalmas vízmedencébe eresztik le pihentetés céljából a fűtőelemrudakat. Az üzem évi 1700 tonna fűtőelemet képes újrahasznosítani, és bérmunkában japán és német kazettákat is feldolgoznak. Ennek az az érdekessége, hogy Németország kivonul az atomenergetikából, ezért kérdés, hogy hosszú távon mi lesz a német fűtőelemekből kinyert uránnal és plutóniummal.

Oroszországban a Cseljabinszk és Jekatyerinburg között fekvő Majakban van reprocesszáló üzem, évi 400 tonnás kapacitással. A telepen 1957-ben történt vegyi robbanás, amely körülbelül 20 ezer négyzetkilométeren szórt szét radioaktív anyagot, ami Csernobil és Fukusima után a harmadik legsúlyosabb baleset a polgári atomenergetika történetében. A hulladékok lerakására használt Karacsáj-tó a legszennyezettebb helyek közé tartozik a földön. „Majak és környéke az alacsony környezeti sztenderdek miatt is ilyen szennyezett. Bevett gyakorlat volt, hogy a sugárzó folyékony hulladékot a környékbeli vizekbe engedték, főleg a Tyecsa (Techa) folyó szennyezett. Az 1990-es években ide szállították a kiégett fűtőelemeket Paksról, a környezetszennyezéshez tehát közvetve Magyarország is hozzájárult. Ma már állítólag javítottak a környezetszennyezésen, de ez kérdéses” – mondta erről Perger András.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Egyed Józsefné üzente 10 éve

ribar laszlo írta itt:

olyan beruhazasra fordit a jelenlegi kormany,amely meg fogja dragitani a villaos energiat,nem beszelve a kornyezeti hatasra,ha bekovetkezik egy komolyabb meghibasodas.vannak most mar kornyezet kimelobb megoldasok,mint a napalemes rendszerek,szeleromuvek,g eotermikus lehetosegek,sajnos ezeket figyelmen kivul hgyjak,de miert?-

Válasz

Zsótér Imre üzente 10 éve

Ha a Nagyhatalmak akarnák vagy legalább engednék, már lehetne fúziós reaktor.Ami állítólag nem sugároz.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 10 éve

Kostyál László üzente

Tisztelt Dorogi László!
Ami az atomhulladék sorsát illeti ilyen megvilágításban már egész másként mutatja magát a"menyasszony fekvése". Mindenhol elmondom ahol csak lehet.Nagyon félek attól is, hogyha a régi reaktorokat fel újítsák és a felújításhoz lesz-e ehhez értő begyakorolt szakember gárda.Ilyen munkáknál sok az előre nem látható esemény.Itt csak egyszer kell tévedni és akkor nekünk annyi.Ez olyan lesz mint amikor az orvosok az első szív átültetés gyakorolták,csak ott a veszteség ehhez képest majd nem nulla.

Válasz

Dorogi László üzente 10 éve

Az átverés az atomerőműnél egyszerű!
Ha csak a létesítés+üzemanyag költségét nézzük (ezt szokták közzétenni), akkor
az elmúlt 10 évben 11Ft/kW, azaz a gázárnál olcsóbbat tesznek közzé!
De ha az átmeneti, pláne végleges tároló költségéről volna szó, akkor enek rövid távon 5-10-szerese, hosszútávon (min.300év) kiszámíthatatlan vonzata van!
Az igazi átverés nem annyira a hitel feltételek, hanem a rádióaktív hulladék 300 éves tárolása, mivel az nálunk maradna!
TE-HÁT ezt csak dilettánsok nevezik jó üzletnek! Nem is annak hívják, hanem az évszázad üzletének,
no persze akárhonnan nézzük az, mert ingyenáramnak tűnik ma, mert csak 30 évre kell kifizetni,
de mert így jóval többet kell érte adni, és lehet, hogy sohasem térül meg!
De a legdurvább, hogy a hason és az igazság odaát lesz, a hulladék és kezelése kiicsiny országunknak okoz majd gondot!
Nade a hazai atom-lobby mára kivénült vezérkara egyértelműen önmaguknak állítanak műemléket. Persze feltámadásban nem hihetnek, Sugár-károsodottak!

Válasz

Katonáné Margit üzente 10 éve

Én is találtam egy ide vonatkozó, háttér-elemző cikket...
Nyomós okok: ezért volt sürgős a paksi döntés?

http://www.168ora.hu/buxa/atomeromu-roszatom-fidesz-kormany-123537.html?fejezet=0

A paksi beruházásról szóló döntést a Fidesz úgy zavarta át 3 nap alatt a parlamenten, hogy alapvető információk nem álltak a képviselők rendelkezésére. A tűzhöz közeli körökben terjedő szóbeszéd szerint Orbánéknak több nyomós okuk is volt arra, hogy a lehető leggyorsabban, még a hazai és uniós választások előtt kész helyzetet hozzanak létre.
Aligha képzelhető el egy valódi demokráciában, hogy a hatalmon lévők megfelelő előkészítés és szakmai, társadalmi konzultációk nélkül, puccsszerűen döntsenek az ország életét hosszú évtizedekig nagymértékben meghatározó gazdasági kérdésben. Az unortodoxia jegyében nálunk ez is megtörténhet, elég hozzá a gátlástalan felső akarat és az önálló akarat nélküli parlamenti szavazógépezet. A paksi új blokkokról szóló jóváhagyó döntést úgy fogadta el az Országgyűlés fideszes többsége, hogy semmilyen energetikai és gazdaságossági elemzés nem támasztotta alá a beruházás szükségességét, és annak részleteiről hiányoztak az alapvető információk. Amit kormányzati részről megtudhattunk az oroszokkal született megállapodás kapcsán, az részben túl általános, részben pedig közönséges hazugság.

Nincs meggyőző válasz a legnyilvánvalóbb kérdésekre: valóban szükség van-e a paksi bővítésre, azaz az atomenergia melletti, legalább fél évszázadra szóló elkötelezettségünkre? Ha esetleg igen, mennyibe fog ez nekünk kerülni, megéri-e egyáltalán összességében a GDP mintegy 15 százalékát erre a projektre fordítanunk, nem lehetne-e ezt a pénzt más irányú energetikai beruházásokra, például a megújuló forrásokat fejlesztő és a felhasználást takarékosabbá tevő projektekbe fektetnünk? Hogyan akarunk alkalmazkodni az energetikai világtrendekhez, az atomerőmű a jó stratégiai irány vagy talán egészen más?

Ezekre a kérdésekre nem egyszerű válaszolni, ezért van szükség a hasonló jelentőségű döntések előtt alapos, körültekintő vitára és előkészítésre, ami nálunk teljesen elmaradt. Orbánék hivatkoznak ugyan a 2009-es parlamenti határozatra, de az éppen erről a komoly előkészítésről szól, nem pedig magáról a beruházási döntésről. Hírek szerint készültek is bizonyos elemzések, amelyek viszont nem nyilvánosak, mert azt mutatják ki, hogy új paksi blokkok építése a jelenlegi és várható árviszonyokat figyelembe véve soha nem térül meg, azaz a költségek alapján jóval drágábban termel áramot, mint ami a piacon más forrásból beszerezhető.

Erre a következtetésre juthat egyébként bárki, aki az eddig megismert adatok alapján kalkulálni próbál. Annyit megtudtunk, hogy a tízmilliárd eurós orosz hitelt 21 évre kapjuk átlagosan 4,5 százalékos kamattal /a sokat bírált, hasonló nagyságrendű IMF-hitel átlagos kamata 2,5 százalék volt/. Ez hazánk mostani hitelképességét és kockázati felárát tekintve nem rossz kondíció ugyan, de könnyen kiszámolható, hogy 21 év alatt közel 5000 milliárd forintot kell visszafizetnünk, feltételezve 300 forintos euró árfolyamot, ha ennél gyengébb lesz a forint – most is az –, még nagyobb a teher. Ez önmagában évi csaknem 250 milliárdot jelent, ami több mint másfélszerese Paks jelenlegi teljes éves bevételének. Ehhez jön még a kiegészítő, hálózati, atomhulladék tárolói és egyéb beruházási költség, valamint maga az üzemeltetés. Óvatos szakértői becslések szerint ahhoz, hogy a beruházás nullszaldós legyen, a mostani áramár duplájára lesz szükség.
Közönséges hazugság tehát, hogy Paks olcsó áramot fog adni. Orbánék ezt azzal a trükkel próbálják elérni, hogy az orosz hitelt úgymond nem fogják ráterhelni az atomerőműre, hanem külön államadósságként kezelik. Ezzel ismét hülyének néznek mindenkit, mert hiába nem jelenne meg ez a költség közvetlenül az árban, a törlesztést úgyis mi fizetnénk, az ország adófizető lakosai. Arról az apróságról nem is beszélve, hogy ez a konstrukció egyértelműen ellenkezik az uniós szabályozással, amely tiltja az ilyen jellegű állami támogatást. Elkerülhetetlen tehát a kötelezettség szegési eljárás ellenünk, a döntés pedig előre borítékolható, lásd például a Malév ügyét, ahol a légitársaságnak tízmilliárdokat kellett volna visszafizetnie. A Fidesz-kormány ezt úgy oldotta meg, hogy hagyta bedőlni a Malévot, ezt viszont Pakssal aligha teheti meg.
Egy eljárás máris indul ellenünk, méghozzá a versenyeztetés elmaradása miatt. A kormányzat össze-vissza hazudozik ebben a kérdésben: bár tavaly őszig mindvégig azt állították, hogy tenderen választják majd ki a paksi partnert, ma már azt sulykolják, hogy soha nem volt szó erről. A moszkvai aláírás után arról győzködtek, hogy az unió illetékeseivel mindent megbeszéltek és nem volt kifogás, ezt Brüsszelben cáfolták és versenyjogi eljárás indul a tendereztetés elmaradása miatt. Az ügylet átláthatatlansága és a titkolódzás miatt ma még beláthatatlan, miről derül ki majd, hogy ugyancsak félrevezetés, hazugság volt.

A legnagyobb talány az, miért volt olyan sürgős megállapodni az oroszokkal Paksról. Egyrészt ezt az energetikai helyzetünk nem indokolta, még több évünk lett volna a stratégiai előkészítéshez, hiszen a jelenlegi blokkok még két évtizedig működhetnek, így lett volna időnk kivárni, hogyan alakulnak a nemzetközi trendek. Másrészt Orbánék politikai kockázatot is vállaltak azzal, hogy közvetlenül a választások előtt kutyafuttában elkötelezték az országot az oroszok mellett.

A tűzhöz közelálló forrásaink szerint ennek belső és külső okai egyaránt voltak. Az egyik fő belső ok az lehetett, hogy a megállapodással évtizedekre stabil bevételhez juttathatják a Fidesz gazdasági hátországát: a hazai vállalkozások a kiegészítő beruházásokkal együtt akár 2000-2500 milliárd forintnyi megbízást kaphatnak, és az elmúlt három év tapasztalatait látva nem kérdés, hova áramlik majd a pénz legnagyobb része. Külső okként bennfentesek között az a pletyka terjed, hogy az EU energetikai biztosa, Oettinger úr nem ellenzi a paksi beruházást, köszönhetően annak, hogy állítólag a Roszatom állásajánlattal közelítette meg. Mivel ő a májusi uniós választások után távozik a posztjáról, és az utódja nem biztos, hogy lelkesedik majd a paksi projektért, célszerűnek látszott gyorsan átfuttatni a dolgot és fait accomplit teremteni. Lehet persze, hogy mindez csak rosszindulatú rágalom.

Közönséges hazugság tehát, hogy Paks olcsó áramot fog adni. Orbánék ezt azzal a trükkel próbálják elérni, hogy az orosz hitelt úgymond nem fogják ráterhelni az atomerőműre, hanem külön államadósságként kezelik. Ezzel ismét hülyének néznek mindenkit, mert hiába nem jelenne meg ez a költség közvetlenül az árban, a törlesztést úgyis mi fizetnénk, az ország adófizető lakosai. Arról az apróságról nem is beszélve, hogy ez a konstrukció egyértelműen ellenkezik az uniós szabályozással, amely tiltja az ilyen jellegű állami támogatást. Elkerülhetetlen tehát a kötelezettség szegési eljárás ellenünk, a döntés pedig előre borítékolható, lásd például a Malév ügyét, ahol a légitársaságnak tízmilliárdokat kellett volna visszafizetnie. A Fidesz-kormány ezt úgy oldotta meg, hogy hagyta bedőlni a Malévot, ezt viszont Pakssal aligha teheti meg.

Egy eljárás máris indul ellenünk, méghozzá a versenyeztetés elmaradása miatt. A kormányzat össze-vissza hazudozik ebben a kérdésben: bár tavaly őszig mindvégig azt állították, hogy tenderen választják majd ki a paksi partnert, ma már azt sulykolják, hogy soha nem volt szó erről. A moszkvai aláírás után arról győzködtek, hogy az unió illetékeseivel mindent megbeszéltek és nem volt kifogás, ezt Brüsszelben cáfolták és versenyjogi eljárás indul a tendereztetés elmaradása miatt. Az ügylet átláthatatlansága és a titkolódzás miatt ma még beláthatatlan, miről derül ki majd, hogy ugyancsak félrevezetés, hazugság volt.

A legnagyobb talány az, miért volt olyan sürgős megállapodni az oroszokkal Paksról. Egyrészt ezt az energetikai helyzetünk nem indokolta, még több évünk lett volna a stratégiai előkészítéshez, hiszen a jelenlegi blokkok még két évtizedig működhetnek, így lett volna időnk kivárni, hogyan alakulnak a nemzetközi trendek. Másrészt Orbánék politikai kockázatot is vállaltak azzal, hogy közvetlenül a választások előtt kutyafuttában elkötelezték az országot az oroszok mellett.

A tűzhöz közelálló forrásaink szerint ennek belső és külső okai egyaránt voltak. Az egyik fő belső ok az lehetett, hogy a megállapodással évtizedekre stabil bevételhez juttathatják a Fidesz gazdasági hátországát: a hazai vállalkozások a kiegészítő beruházásokkal együtt akár 2000-2500 milliárd forintnyi megbízást kaphatnak, és az elmúlt három év tapasztalatait látva nem kérdés, hova áramlik majd a pénz legnagyobb része. Külső okként bennfentesek között az a pletyka terjed, hogy az EU energetikai biztosa, Oettinger úr nem ellenzi a paksi beruházást, köszönhetően annak, hogy állítólag a Roszatom állásajánlattal közelítette meg. Mivel ő a májusi uniós választások után távozik a posztjáról, és az utódja nem biztos, hogy lelkesedik majd a paksi projektért, célszerűnek látszott gyorsan átfuttatni a dolgot és fait accomplit teremteni. Lehet persze, hogy mindez csak rosszindulatú rágalom.

Kapcsolódó cikkek

Ez az elmúlt 40 év legnagyobb átverése
Szinte gyarmati függés várhat így ránk
Orbánék ezt nemrég még hazaárulásnak nevezték
Ennek az árát is velünk fizettetik meg
Energetika: így nem csökken, hanem nő a függőségünk

Válasz

Egyed Józsefné üzente 10 éve

Kommunikációs zavarok a paksi szerződés körül....

A mutyizás elérte Paksot
Herczog Edit| NOL| 2014. február 5.
A szerző európai parlamenti képviselő, az európai Atomenergia Jövőjéért Fórum elnöke

Szeretném előrebocsátani, hiszek az atomenergiában. A klímaváltozás, globális felmelegedés nem vitatható – elég erről bármelyik magyar gazdát megkérdezni. A megújuló energiafélék pedig még mindig nem teljesen alkalmasak a hagyományos fosszilis tüzelőanyagok kiváltására.

Ha optimisták vagyunk – nem mindig könnyű, de próbáljuk meg –, akkor azzal számolhatunk, hogy Magyarország előbb-utóbb kilábal a válság szorításából. Akkor pedig a jelenleginél több energiára lesz szükségünk. Paks évtizedek óta jól működik, bővítése tehát kézenfekvő megoldás, nem véletlenül számoltak ezzel korábbi kormányok és országgyűlések is.

Az ördög persze most is a részletekben rejlik. Három kérdésre kell választ keresnünk, hogy eldönthessük: a minap nyélbe ütött Putyin–Orbán-paktum az egész ország, vagy csak a Fidesz holdudvarának érdekeit szolgálja. Először is, valóban megéri-e a tervezett mintegy háromezer-hatszázmilliárd forintért újabb két reaktort építeni? Másodszor, megfelelnek-e a magyar törvényeknek és az uniós jogszabályoknak –az EU-orosz csúcstalálkozó előtt bő egy héttel – villámgyorsan aláírt megállapodások? Végül az sem megkerülhető kérdés, hogy mennyire lesz biztonságos az így épített két új blokk?

Első kérdésünkre egyszerűen nincs válasz. Nem tudjuk, bombaüzletről van-e szó, vagy épp hatalmas lehúzásról: Orbán Viktor mindent megtett ugyanis, hogy ez ne derülhessen ki. Korábbi számítások 2400 milliárd dollár körül becsülték a költségeket. Ezek nőttek meg harmadával. Nem készültek háttérszámítások az áram piaci árának várható alakulásáról, az alternatív megoldások költségeiről sem. Vagy ha készültek is, gondosan eltitkolták ezeket. Mutyigyanús az egész. Elmaradt az ellenzékben még oly hangosan követelt politikai vita és társadalmi egyeztetés. Nem tudjuk, milyen feltételekkel vesz fel Magyarország háromezer-hatszázmilliárd forint hitelt. A harmincéves futamidőről már megállapodtak, de a kamatról még nem? Ne vicceljünk, kérem! Nem kell szakpolitikusnak lenni, háziasszonyként is megmondom: használt autót se vennék ilyen üzletkötővel, nemhogy atomreaktort!

Hogy a hivatkozott 1966-os magyar–szovjet megállapodás feljogosítja-e a mandátumának végét taposó kormányt egy ilyen megállapodásra, az legalábbis kétséges. Ahogy az is, sérti-e az alaptörvény államadósság-plafonra vonatkozó passzusait, hogy háromezer-hatszázmilliárd forintot törleszthetünk majd Oroszországnak. Arra „csak” a tisztesség és a demokratikus értékrend parancsa kényszerítené a kormányt, hogy országgyűlési vita és társadalmi egyeztetés után szülessen olyan döntés, amely 50-60 évre meghatározza hazánk energiapolitikájának irányait.

Egy azonban biztos: az uniós jóváhagyásról szóló kormányzati nyilatkozatoknak egy szava sem igaz. Hiába állítja Lázár János, Brüsszel egyáltalán nem bólintott még rá a tervre. David Cameron brit miniszterelnök mostanában szeretne két új reaktorblokkot építeni a somerseti Hinkley Point C telephelyen. A közismerten euroszkeptikus ország vezetésének eszébe sem jutott megkerülni az Európai Bizottságot ezzel a döntéssel, pedig francia – tehát uniós – cég, az EDF lesz a befektető és üzemeltető. Ilyen volumenű és ilyen hosszú távra szóló energetikai szerződés még az unión belül sem üthető nyélbe a közösség hozzájárulása nélkül. Megjegyzem, az angolok az első perctől kezdve tájékoztatják a lakosságot és a nemzetközi szervezeteket is a tervezett beruházás állásáról. Tudom, mert mint az Európai Parlament az Atomenergia Jövőjéért Fórumának elnöke, én is kapom ezeket az információs dokumentumokat.

És éppen ez, az átláthatóság problémája vezet el minket a harmadik kérdéshez, a biztonság ügyéhez. A nagy sietség, a parlament és az unió megkerülése már önmagában gyanakvásra ad okot. Az atomenergia nem játék: a tervezés első percétől kezdve az üzemeltetés évtizedein át a bontásig, a kiégett fűtőelemek elhelyezéséig minden ponton szakmai és társadalmi kontrollnak kell érvényesülnie. Mire számíthatunk, ha a projektnek már a fogantatása is ennyire szeplős?

Ha politikai és társadalmi viták, támadások – jelzem, jogos támadások –kereszttüzében jön létre a beruházás, vajon mekkora nyomás alatt kell a kivitelezőknek és a majdani üzemeltetőknek dolgozniuk? Vajon nem kell-e mindenáron tartaniuk az építési határidőket, vagy épp a megawattkvótákat, még akkor is, ha a biztonság szempontjai mást indokolnak? Ha arra gondolok, hogy 2011-ben az Országos Atomenergia Hivatal a csillebérci radioaktívjód-szivárgás ügyében csak a nemzetközi botrány után adott érdemi tájékoztatást, nem vagyok nyugodt. Ma is tartom, amit akkor írtam: „Félni nem az atomenergiától kell, hanem az emberi hanyagságtól és felelőtlenségtől.”

Félreértés ne essék, Paks bővítése előbb-utóbb elkerülhetetlen. Arra is lehet érveket találni, hogy ezt a munkát melyik piaci szereplő végezze. De az feltétlenül szükséges, hogy a parlamenti képviselők és a társadalom teljes mélységében megismerhesse a megállapodás részleteit – különösen mert ez „…az elmúlt negyven év legjobb szerződése” –, és azt, hogy valóban ez a legjobb módja e a paksi bővítésre szánt adóforintok elköltésének. Amíg a fenti kérdések nincsenek őszintén megvitatva, alaposan megválaszolva, addig számomra nyilvánvaló: bűn, sőt súlyos hiba fejest ugrani ebbe a beruházásba. Olyan hiba, amelynek esetleges árát nem én, nem Orbán Viktor és nem is e sorok olvasói fogják megfizetni, hanem a következő két-három generáció. Amíg e felvetésekre nincs kormányzati válasz, addig az egész paksi beruházásra elmondható: a felelősség „CSAK A FIDESZ”-é.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu